Logo Tasarımı için 20 Püf Noktası

Anasayfa Kurumsal Blog Logo Tasarımı için 20 Püf Noktası

Logo Tasarımı için 20 Püf Noktası

Kurumsal kimlik tasarımı deyince ilk alan gelen görsel öğe “logo”dur. Kurumların birbirinden ayırt edilerek tanınabilmesine, öne çıkmasına yarayan logo, firmalar arası rekabette ilk sıradadır. Mutlaka hepimizin aklına logolarıyla kazınan firmalar vardır. Markaların başarısında ürünlerinin, hizmetlerinin kaliteli olmasının yanında, sergiledikleri duruşun, kimliğin, algının önemi büyüktür ve logo, markanın imzasıdır. Dolayısıyla logo tasarımı, hafife alınmaması gereken bir konudur.

 

Logo Tasarımında Dikkat Edilmesi Gerekenler

Sadelik
Karmaşıklıktan uzak, sade logo kolayca algılanıp okunabilir, verilmek istenen mesajı rahatlıkla verir ve dikkati daha çok çeker, akılda kalıcılığı yüksek olur. Bu nedenle, bir nokta bile koyarken algıyı nasıl değiştirdiği düşünülmelidir; gerekli olmayan her şey logodan çıkarılmalıdır. Gölge gibi özel efektlerden mümkün olduğunca uzak durularak, basit yapıda bir logo oluşturulmalıdır. Bilgisayardaki çizimden önce kâğıttaki çizimi görmek iyi fikir olabilir.

Özgünlük
Benzersiz, özgün logo tasarımı; temsil ettiği firmayı, ürünü, kişiyi vb. anlatması, rakiplerinden ayrılması bakımından gereklidir. Logoda kullanılacak sembollerin benzerleri de sektörde olmamalıdır, farklı renklerde olsa bile ünlü markaların logolarındaki semboller kesinlikle kullanılmamalıdır. Popüler logolardan parçalar toplayarak logo yapmaya çalışılmamalıdır. Taklit, itibarı zedeler. Hazır görsel kullanmak bu nedenle sakıncalıdır. Stok sitelerinden alınmış görselleri başkaları da kullanabilmektedir. Bu nedenle orijinal logo önemlidir. Bu amaçla vektörel çizim programları kullanılabilir. Son dönemlerde tasarımcılar tarafından her ne kadar piksel bazlı logolar tercih edilse de, vektörel çizimlerin modası geçmemiştir ve boyutu değişse de kalitesinin bozulmaması, üzerinde değişiklik yapmanın kolay olması, başka formata kolaylıkla çevrilmesi gibi avantajları vardır.

Kişilik
Logo; ait olduğu firmayı, ürünü, kişiyi vb. iyi tanıtmalıdır. Logoya bakıldığında kim oldukları, ne iş yaptıkları, nasıl çalıştıkları vb. anlaşılmalıdır. Logoda önemli olan tasarımcının tarzının görülmesi değildir.

Sektöre Uygunluk
Sektörü temsil açısından, aynı sektördeki logolardan benzer bir özellik kullanılabilir; bu durum özgünlüğü kaybettirmez.

5. Akılda Kalıcılık
Herhangi bir yerde bir kez görülen logo ikinci kez görüldüğünde kime ait olduğu hatırlanmalıdır. Net ve kısa ibarelerin kullanılmış olması akılda kalıcılığı kolaylaştırır. Şirket ismini logoda kullanacaksanız, uzun şirket isimlerinin akılda kalıcılığı azalttığını hatırlatalım.

6. Boyut

Logo boyutları ayarlanırken kullanım amacını, nerelerde kullanılacağını göz önünde bulundurmakta fayda vardır; logo her boyutta incelenmelidir, tüm boyutlarda kusursuz göründüğünden emin olunmalıdır. Aynı zamanda kare boyutlandırmaya sığacak şekilde olmasına dikkat edilmelidir. Şunu da hatırlatalım ki; logonun büyük boyutlarda olması, firmanın büyüklüğüyle ilişkili değildir, büyük firmalar da küçük logoya ihtiyaç duyarlar.

7. Renk

Logo renkleri genellikle bir veya iki renkten oluşur. Logolarda üç renge nadiren rastlanır ve üç renkten fazla renk tercih edilmemelidir. Renk sayısı ne kadar artarsa o kadar karmaşık ve bulamaç gibi bir görüntü ortaya çıkar. Pastel renkler kullanılmaya özen gösterilmelidir; parlak neon renklerden ve karanlık, donuk renklerden kaçınılmalıdır. Mümkünse, akılda kalıcılığı yüksek olan üç ana renkten biri logoda mutlaka olmalıdır. Bunlara ek olarak; logonun siyah, beyaz, renkli zeminlerde nasıl göründüğü de kontrol edilmelidir.

8. Yazı Stili

Logonun okunabilir olması çok önemlidir. İlginç yazı tipleri kullanmaya çalışırken okunurluğun yok olması riski fazladır, kolay okunabilen yazı tiplerini seçmekte yarar vardır. Logoda iki farklı yazı tipi de kaçınılması gerekenler arasında yer alır. Logo resimden değil, harflerden oluşmalıdır. Hatta markanızın adı akılda kalıcı ise, logonuzda markanızın adını kullanabilirsiniz.

9. Farklı Ülkelerdeki Anlamlar

Logoda kullanılan ibare, kelime ya da harf; farklı ülkelerde başka anlamlara gelebilir ve kötü anlama geliyorsa sıkıntı yaratabilir. Mesela ihracat yapan bir firma için böyle bir duruma düşmek kötüdür. Önceden araştırma yapmak işe yarayacaktır.

10. Hukuki Uygunluk

Marka için seçilen sembolün tanımlayıcı ve tamamlayıcı bir ibare içermesi, tescil anlamında sıkıntı yaratabilir, hukuki şartlara maruz kalınıp kalınmayacağı da logo tasarlarken dikkat edilmesi gerekenler arasındadır.

11. Kolay Kullanılabilirlik

Logonuzun her ortamda kullanılmaya elverişli olması, dikkate alınması gereken konulardan biridir. Böylece baskı maliyetini düşürmek de mümkün olur. Logoda arka plan olmaması kullanımı kolaylaştırır.

12. Uzun Vadeli Kullanılabilirlik

Logo değişimi yapılabilir ancak logonun sık değiştirilmesi doğru değildir, uzun vadede kullanılabilecek şekilde tasarlanmalıdır. Değişikliğe gidildiğinde yeni logonun hafızalara yer etmesi için çok sayıda reklam yapmak gerekir, bu da büyük masraf anlamına gelir. Bir dönem için trend olan öğelerin logoda kullanılması logonun kısa ömürlü olmasına sebep olur. Moda olan her şeyin bir gün modası geçer. Demode tasarımlardan uzak durmak açısından trendi takip etmek yararlı olabilir fakat sıradan tasarımlar yapmaya da yöneltebilir.

13. İşlevsellik
Logonun işlevsel olması, yenilikçi olmasından önde gelmelidir.

14. Tarif Edilebilirlik

Kolaylıkla tarif edilebilen bir logo olmasına özen göstermelisiniz.

15. Dikkat Çekicilik

Logo dikkatleri üzerine toplayabilmelidir.

16. Test Edilmişlik

Logonuzun ters konumda algılanıp algılanmadığını, her boyutunda aynı izlenimi verip vermediğini test etmelisiniz. Logonuzun tüm parçalarının sağa, sola, yukarıya, aşağıya, merkeze hizâlı olup olmadığını, tek parça hâlinde görünüp görünmediğini, yansıtıldığında anlaşılıp anlaşılmadığını kontrol etmelisiniz. En iyiyi bulana kadar ilk hâli üzerinden küçük değişikliklerle denemeler yapmanızı öneririz.

17. Beğenilirlik

Logonun sadece kurum içindekiler tarafından beğenilmesi yetmez, çevrenizdekilerin de görüşlerini almalı, logonuza kimlerin bakacağını göz önünde bulundurmalısınız.

18. Slogan

Logo için, logoyla bağlantılı olacak bir slogan hazırlanmalıdır. Bu, akılda kalıcılığı arttırır. Logoyu gören sloganı hatırlamalı, sloganı gören logoyu hatırlamalıdır.

19. Tagline

Logoda tagline (az sayıda kelimelerin bir araya gelmesiyle, markanın vermek istediği mesajı netleştirmek için kullanılan sözler) kullanılmamalıdır.

20. Alan Adı

Dikkat edilmesi gereken konulardan biri de, marka adına ait alan adının boşta olup olmadığının marka logosu seçilirken kontrol edilmesidir. Alan adı; marka logosu oluşturulmadan önce satın alınmalıdır.

WhatsApp